Komunikat strony

szklanka z kranówką wypełniona owocami
01.02.2011

Tarcza TBM gotowa!

W dniu 1 lutego br. w siedzibie firmy Herrenknecht, w miejscowości Schwanau (Niemcy) zakończył się odbiór techniczny tarczy TBM, za pomocą której wykonany zostanie tunel pod dnem Wisły. W wydarzeniu brali udział przedstawiciele MPWiK SA oraz konsorcjum wykonawcy realizującego kolektor ściekowy do oczyszczalni „Czajka”.

Ta niezwykła maszyna została wybudowana specjalnie do wykonania fragmentu kolektora ściekowego z lewobrzeżnej Warszawy do oczyszczalni „Czajka” w Białołęce, który połączy oba brzegi rzeki. - Wybrana przez nas technologia tubingu jest pierwszym, tak dużym projektem, w zakresie kanalizacji na skalę krajową. Średnica zewnętrzna tunelu wyniesie aż 5,35 m. Wewnątrz poprowadzone zostaną dwie nitki kolektorów o średnicy 1,6 m. Całkowita długość tunelu wyniesie ponad 1300 m – podkreślił Adam Chwieduk, członek zarządu MPWiK.

Maszyna TBM zostanie przetransportowana w częściach przez kilkanaście samochodów ciężarowych. Ze względu na wielkość poszczególnych części, operacja ta jest nie lada wyzwaniem logistycznym: każdy transport ponadgabarytowy wymaga specjalnie wyznaczonych tras, asysty pilota, jak również konwoju policji. Konieczne będzie usuwanie znaków drogowych, które mogłyby zostać uszkodzone oraz wprowadzenie czasowej organizacji ruchu. Przyjazd pierwszych elementów tarczy TBM zaplanowany został na 23 lutego 2011 r. Kolejne transporty oraz montaż maszyny będą prowadzone sukcesywnie, aż do 5 kwietnia br. Wtedy też cały kompleks osiągnie tzw. status „ready to bore” (gotowy do pracy) i rozpocznie się wiercenie tunelu.

Wiercenie zacznie się w budowanym szybie startowym przy ul. Świderskiej (os. Tarchomin). Szyb, o długości ok. 70 m, szerokość 9,1 m i głębokość ok. 10 m, będzie również miejscem montażu maszyny. Wiercenie zakończy się w szybie odbiorczym o średnicy 10 m i głębokości ok. 38m wybudowanym przy ul. Farysa (węzeł Marymoncka). Prace będą prowadzone przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. W ciągu doby powstawać będzie od 12 do 15 m tunelu. - Doświadczenie PRG „Metro” w tarczowej realizacji tuneli metra oraz kolektorów pozwala mieć przekonanie, że temu zadaniu również sprostamy z pożytkiem dla mieszkańców Warszawy. Budowa tunelu pod Wisłą do oczyszczalni „Czajka” jest dla nas prestiżowym wyzwaniem ze względu na premierowe wdrożenie technologii TBM w Polsce – powiedział Marek Gaertig wiceprezes PRG „Metro” sp. z o.o., lidera konsorcjum wykonawczego.

Wykonanie układu przesyłowego oraz rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków „Czajka” umożliwi oczyszczanie ścieków z centralnej i północnej części Warszawy oraz sąsiadujących gmin. Dzięki realizacji przedsięwzięcia przepustowość oczyszczalni wzrośnie niemal dwukrotnie, a wszystkie ścieki powstające w mieście będą oczyszczone, co przyczyni się do znaczącej poprawy jakości wody w Wiśle.

Umowa na budowę syfonu, stanowiącego ostatni element układu przesyłowego ścieków z lewobrzeżnej Warszawy do oczyszczalni „Czajka” została podpisana 22 lipca 2010 r. Wartość kontraktu wynosi 176.620.654,15 złotych z VAT. Według podpisanej umowy, prace budowlane zakończą się do 31 grudnia 2011 r.

 

Dane techniczne maszyny TBM:

  • Waga całego kompleksu tarczowego: 510t
  • Waga tarczy: 42t
  • Długość kompleksu tarczowego: 67m
  • Wymiary tarczy: średnica 5,35m, długość 4,62m
  • Przewidywany postęp dobowy: ok. 12-15m
  • Długość tunelu 1305m, na zmiennej głębokości
  • Planowane rozpoczęcie drążenia: 5 kwietnia 2011
  • Planowane zakończenie drążenia: sierpień 2011
  • Koszt całego kompleksu tarczowego: ok. 6 mln €
Ta strona używa ciasteczek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce.
Udostępnij link do strony:
Przez email
Przez facebook'a