Komunikat strony

szklanka z kranówką wypełniona owocami
14.11.2022

Tarcza „Jolanta” rozpoczęła drążenie kolektora Mokotowskiego Bis

Budowa kolektora Mokotowskiego Bis w Warszawie wkroczyła w kluczową fazę – trwa drążenie mikrotunelu pod ul. Gagarina. Głowica z tarczą została opuszczona do komory startowej i rozpoczęła pracę. Mokotowski Bis jest jednym z trzech ogromnych kolektorów, które obecnie buduje Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie.

Do budowy kolektora Mokotowskiego Bis wybrano technologię mikrotunelingu. Jest to technologia bezwykopowa, której zastosowanie pozwala ograniczyć liczbę wykopów otwartych do komór startowych i odbiorczych. Drążenie odbywa się na głębokości około 10 metrów pod poziomem terenu. Dzięki tej metodzie inwestycja powoduje mniej utrudnień w porównaniu z tradycyjnym wykopem prowadzonym wzdłuż całej trasy kolektora. Niemniej jednak spółka zdaje sobie sprawę z uciążliwości, które są nieodzowne podczas realizacji tak poważnej inwestycji, dlatego bardzo przeprasza mieszkańców za niedogodności związane z prowadzoną budową i prosi o wyrozumiałość.

Drążenie zostało podzielone na dwa odcinki, z których jeden ma długość ok. 580 metrów, a drugi około 480 metrów. Dla obu odcinków, w okolicy skrzyżowania ulic Gagarina i Sieleckiej, wybudowano jedną komorę startową, do której opuszczono głowicę. Drąży ona mikrotunel w kierunku ul. Czerniakowskiej, a po ukończeniu odcinka i wyjęciu z komory odbiorczej zostanie przetransportowana z powrotem do komory startowej i rozpocznie drążenie w stronę ul. Belwederskiej.

O kolektorze

Kolektor Mokotowski Bis będzie miał długość około 1,2 km. Od strony ul. Czerniakowskiej zostanie połączony z kolektorem Nadbrzeżnym, a od strony ul. Belwederskiej/Sułkowickiej z kolektorem Mokotowskim, z którego będzie odbierał ścieki i wody opadowe. Będzie wykonany z modułów rur żelbetowych z wkładką PEHD o długości 3 m, średnicy wewnętrznej 2,8 m i zewnętrznej 3,4 m. Pojemność retencyjna kolektora to 6,9 tys. m³.

O tarczy

„Jolanta” – bo takie imię otrzymała tarcza drążąca – ma średnicę 3,42 m i waży 15,5 t. Cała głowica drążąca waży 91,5 t i ma 7,5 m długości. Maszyna została wykonana przez firmę Herrenknecht AG, jednego ze światowych liderów na rynku ciężkich maszyn do wiercenia tuneli.

Cel inwestycji

Celem budowy wielkośrednicowych kolektorów ściekowych: Mokotowskiego Bis, Lindego Bis oraz największego –  Wiślanego – jest podniesienie stopnia bezpieczeństwa miasta podczas coraz częstszych deszczy nawalnych, które są skutkiem zmian klimatycznych i mogą powodować w mieście zalewiska i podtopienia. Kolektory czasowo zatrzymają, a następnie bezpiecznie odprowadzą nadmiar wód opadowych do oczyszczalni.

Zakończenie całej inwestycji jest planowane na koniec roku 2023. Koszt po stronie Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie wyniesie 115 mln zł netto. Wykonawcą jest konsorcjum: Inżynieria Rzeszów S.A. – lider oraz Balzola Polska Sp. z o.o. – partner. Budowa kolektora Mokotowskiego Bis została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Tarcza Jolanta

zdjęcie przedstawiające spawającego mężczyznę

wiertło wdrożeniowe

mężczyzna wchodzący do tarczy Jolanta

montaż tarczy Jolanta

grafika informująca o funduszu europejskim

Ta strona używa ciasteczek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce.
Udostępnij link do strony:
Przez email
Przez facebook'a