Komunikat strony

26.06.2019

Czym się zajmują marynarze w Wodociągach Warszawskich?

MPWiK w m.st. Warszawie S.A. jest jedynym przedsiębiorstwem wodociągowym w Polsce, zatrudniającym marynarzy, którzy biorą udział w procesie ujmowania wody. Pod banderą Wodociągów Warszawskich pływa ponad dwadzieścia różnej wielkości statków, z których najbardziej znane są spulchniacze hydrauliczne „Chude Wojtki”.

Około 70% zapotrzebowania na wodę dla Warszawy zapewnia Wisła, z której woda jest pobierana przez siedem ujęć infiltracyjnych, w tym przez główne ujęcie – studnię infiltracyjną „Gruba Kaśka”, która pracuje dla stolicy już od 55 lat (we wrześniu 2019 r. będziemy obchodzili rocznicę uruchomienia ujęcia). Reszta jest pobierana bezpośrednio z Jeziora Zegrzyńskiego.

Na czym polega praca „Chudych Wojtków”?

Woda z rzeki jest ujmowana spod jej dna za pomocą drenów, czyli perforowanych rur. Proces jej przesączania się przez kilkumetrową warstwę piasku i żwiru nazywamy infiltracją, a trwa on nawet 30 godzin (!).  Aby utrzymać prawidłowy przepływ wody nad drenami, konieczne jest utrzymywanie określonej wysokości warstwy filtracyjnej - to zadanie jest realizowane przez pogłębiarki „SAWA” i „ZRS-T” - oraz regularne płukanie dna rzeki. W tym celu, zatrudnieni w MPWiK marynarze, wykorzystują spulchniacze hydrauliczne „Chude Wojtki”, nazwane tak na cześć ich twórcy - inżyniera Jerzego Wojtkowskiego, który wyróżniał się bardzo szczupłą sylwetką. Te specjalistyczne statki płuczą dno rzeki wodą pod ciśnieniem, usuwając w ten sposób wierzchnią, najbardziej zanieczyszczoną warstwę piachu.  

Innowacyjny projekt MPWiK

Aktualnie pod banderą stołecznego MPWiK pływają dwie jednostki: „Chudy Wojtek II” i „Chudy Wojtek III”. Statki powstały według projektu opracowanego przez pracowników MPWiK, podobnie jak koncepcja studni infiltracyjnej „Gruba Kaśka”, jedynego takiego obiektu w Europie stojącego w nurcie rzeki. Pierwowzorem spulchniaczy była łódź wyposażona w ogromne grabie, którymi grabiono wiślany piasek, oczyszczając go w ten sposób z zalegających zanieczyszczeń. Dziś, dzięki zastosowaniu spulchniaczy hydraulicznych, proces ten jest znacznie bardziej efektywny i stanowi bardzo ważny element w procesie ujmowania wody, szczególnie w okresach suszy, gdy poziom wody w Wiśle jest stosunkowo niski.  

Co to jest modernizacja drenów?

Do najtrudniejszych zadań wykonywanych przez marynarzy należy wymiana drenów, czyli ich modernizacja. Łącznie MPWiK eksploatuje  blisko 60 takich rur o łącznej długości prawie 10 km!

Prace są prowadzone metodą odkrywkową z wykorzystaniem m.in. pogłębiarek, wśród których jest m.in. „Sawa”. Po usunięciu znad drenu piasku i żwiru, można przystąpić do wymiany rury – w miejsce starej, na specjalnie usypanej warstwie żwirowo-piaskowej, jest układana nowa. Ponieważ pojedynczy dren może mieć nawet kilkaset metrów – jest on układany odcinkami, z których każdy liczy ok. 50 metrów. Takie fragmenty są łączone pod wodą przez nurków, którzy współpracują z naszą Spółką. Co istotne – prace przy wymianie drenów muszą być prowadzone bez przerwy, w przeciwnym razie woda zasypałaby dopiero co wykopany rów. Tak wymieniony odcinek, po połączeniu, jest przykrywany warstwą żwiru i piasku – w tym celu marynarze wykorzystują wodociągową szalandę „Boleń”, czyli barkę samowyładowczą.

Do obowiązków marynarzy należy także m.in. monitorowanie ujęć wody, czy wykonywanie pomiarów poziomu Wisły i określenie wysokości warstwy filtracyjnej. Pracownicy wypływają na codzienne kontrole jedną z kilku motorówek, które noszą imiona: „Renata”, „Beata” i „Ola”. Regularnie prowadzone pomiary, pozwalają stwierdzić, ile piasku zebrało się nad każdym z drenów, i czy jest już czas na jego płukanie, lub korektę wysokości warstwy filtracyjnej. Nasi marynarze dbają też o czystość osadnika czerniakowskiego, w tym celu od 2018 roku wykorzystują wielofunkcyjny statek „Amur”. Do głównych zadań tej jednostki należy usuwanie osadów z dna zbiornika oraz, w okresie letnim, koszenie roślinności wodnej i jej transport na ląd.

Bohaterskie „Chude Wojtki”

„Chude Wojtki” to jedna z wizytówek naszego przedsiębiorstwa. Statki biorą udział w imprezach miejskich, m.in. pikniku z okazji Światowego Dnia Wody czy nocnych paradach. Pierwsza z jednostek, nazwana „Chudym Wojtkiem”, „wystąpiła” w filmie dokumentalnym „Pisane na wodzie”, zrealizowanym przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych, który opowiadał o codziennej pracy marynarzy wodociągów warszawskich. Z kolei załoga „Chudego Wojtka III” zasłynęła bohaterską akcją gaszenia Mostu Łazienkowskiego (14 lutego 2015 r.).

 

Ta strona używa ciasteczek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce.
Udostępnij link do strony:
Przez email
Przez facebook'a